fbpx

Een artikel in de Projectie (ipma tijdschrift) van Judith Engelberts en Tjalling Klaucke uit de oude doos (juni 2009), maar nog steeds zeer actueel.

Hoe zit dat in de rolverdeling als je als Projectmanager te maken krijgt met een PMO  (oftewel een tijdelijk PSO) die jou ondersteunt in een project? Wat als een PSO zaken zelfs nog beter doet dan jijzelf als PM. Bedreigend?
Welnee, je bent toch een team. Een team vult elkaar toch aan?
Verder komen aspecten naar voren als: durven loslaten, durven delegeren, meer communiceren.
En voor beiden geldt: durven vertrouwen op elkaar en stem tijdig de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden met elkaar af.

Focus naar buiten vs Focus naar binnen.
Aandacht voor zachte kant vs aandacht voor hard kant

Lees hier het hele artikel.

Laatst kwam een projectmanager bezorgt aan mij vragen na een presentatie over PMO’s of projectmanagers nog wel nodig zijn als een goede support office is ingericht?
Daarom heb ik het volgende overzicht gemaakt, om de verschillen tussen PM en support-PMO aan mensen uit te leggen:

Projectmanager:
focus op
PMO-er: focus
op
*Primaire aandacht op
delivery van projectdoelen/producten
*Primaire aandacht op borging van
project producten
*Externe
focus
*Interne focus
*Stakeholder
management
*Team- en
lijn-communicatie
*Grote
lijnen
*Detaillist
*Afstemming
werkzaamheden met opdrachtgever / stuurgroep
*Afstemming
werkzaamheden met projectmanager
*Verantwoordelijk
voor planning & control
*Doet
checks op:
-Volgt project de governance van het bedrijf?
-Is project compliant?
*Verantwoordelijk
voor budget.

En om een metafoor te gebruiken:

 

Pin It on Pinterest

Share This